Lachen (en leren) om SEO blunders
Fouten maken is menselijk. Ook wij SEO specialisten en andere online marketeers zijn niet zonder onze gebreken. Geen beter vermaak dan leedvermaak toch?
SEO blunders en faux pas zijn globaal grofweg in te delen in twee soorten: incompetentie en slechte intenties. In dit artikel zal ik een aantal in het oog springen gevallen van beide types behandelen.
Incompetentie, slordigheid en onwetendheid
Ikzelf merk dat als ik slecht geslapen heb, ik beter mezelf niet bezig kan houden met SEO strategie en techniek. Beter die taken bewaren voor een dag dat ik scherp en okselfris ben.
Degene verantwoordelijk voor de SEO bij LinkedIn zal ongetwijfeld ook met het verkeerde been uit bed zijn gestapt afgelopen mei 2020. Wat wil het geval? Door onjuist gebruik van het verwijderingen rapport in Google Search Console, is de hele website van LinkedIn gedurende ongeveer een halve dag tot een dag totaal onvindbaar geweest in Google zoekresultaten (bron).
Enfin, wat is dit voor functionaliteit vraag je je wellicht af? Middels de verwijderingen tool kun je content die je per direct uit de Google index wil hebben vrijwel direct verwijderen. Dit is bijv. handig wanneer je een pagina had waar je een tijdelijke korting of winactie aanbood. Of wanneer je een legaal verzoek ontvangt van een andere partij om een stukje inhoud zo spoedig mogelijk offline te halen. Of je wil pagina’s die weinig waarde hebben voor de SEO performance de nek omdraaien. Denk aan artikelen die weinig om het lijf hebben of gewoonweg hopeloos verouderd zijn. In zo een geval is de verwijdering tool uitermate handig om tot je beschikking te hebben. Waar deze echter niet voor is, en we vermoeden dat hier mis is gegaan bij LinkedIn, is om wanneer je site bijv. nu gebruik maakt van URL’s met daarin ‘www’ over te stappen naar URL’s zonder www. Indien je wil dat Google niet langer ‘met www URL’s toont in de zoekresultaten, dan stel je in je website systeem zonder www URL’s als voorkeur in, 301 redirect www URL’s naar niet-www. en maak gebruik van een canonical tag om de voorkeur URL extra duidelijk te maken aan Google. Klinkt als hocus pocus? Laat in dat geval een SEO specialist ernaar kijken.
Andere rapporten in Google Search Console waar je uitermate voorzichtig mee moet omspringen als leek zijnde, of beter nog geheel vermijden:
URL parameters rapport
Dit is ongeveer vergelijkbaar met de verwijderingen tool. Hiermee kun je URLs op basis van parameters uitsluiten v.w.b. de zoekresultaten van Google. Misschien zegt dit je niets.
Je kunt dan op fictief voorbeeld, FranksHerenmodewinkel.nl/overhemden, ervoor zorgen dat alle productenpagina’s met daarin een parameter in de URL, zoals FranksHerenmodewinkel.nl/overhemden?maat=L&kleur=rood uit de index halen. Dit soort pagina’s voegen namelijk weinig waarde toe aan de organische zoekresultaten van Google. En kunnen zodoende de achting van Google t.o.v. jouw website naar beneden halen, zeker wanneer het gaat om honderden zo niet duizenden URL’s. Maar ook dit kan misgaan indien je niet weet wat je doet.
De Disavow Tool
In het Nederlands noemen ze dit de tool voor het afwijzen van links. Dat is exact wat deze tool doet, het is een soort biecht functie. Je kunt ermee tegen Google zeggen, we zijn ons bewust dat deze slechte kwaliteit spam links naar onze site verwijzen en we willen hier ons van distantiëren. Overigens kan het ook zo zijn, al is dit zeer zeldzaam zeker in Nederland, dat een andere kwaadwillende partij moedwillig slechte links op jouw website gericht heeft. In dat geval spreken we ook wel van negatieve SEO. Enfin, dit soort links kun je aangeven in de Disavow Tool en dan haal je de angel eruit, deze links geven dan geen enkele waarde meer door, niet positief nog negatief.
Helaas zien we dat sommige website beheerders, niet helemaal helder hebben welke links wél werken voor hun website en welke niet, en maar roekeloos een hele lijst aangeven van vrijwel alle links. En daarmee dus ook de links die wel goed zijn en waarde doorgeven. Dit is zeer lastig te onderscheiden voor een leek. Indien je hier geen vinger aan de pols hebt, wat wel en wat niet goede links zijn kun je dit beter overlaten aan een expert. Zodoende, hebben vele website beheerders zichzelf in de voet geschoten door verkeerd gebruik van de Disavow tool. Cyrus Shepard, een SEO specialist die ik persoonlijk hoog heb zitten, die heeft een experiment uitgevoerd op zijn eigen website. Hij heeft alle links die verwijzen naar zijn weten naar zijn website doorgegeven in de Disavow Tool. Resultaat? Desastreuze rangschikking dalingen en dus zwaar geschade SEO performance.
Mede daarom is de Disavow Tool dan ook niet te vinden in Google Search Console wanneer je inlogt. Dit is een bewuste keuze geweest van Google, om te voorkomen dat leken hiermee in contact komen. De Disavow Tool kun je alleen vinden door te googelen ernaar. De Disavow Tool zit dus helemaal weggestopt in Google Search Console. Dat zegt ook wel wat.
Er zijn tools en functionaliteiten zoals de Moz Spam Score en SEMrush Toxic Links die pretenderen te kunnen helpen kwalijke links bloot te leggen. Vertrouw hier niet op! Je kunt deze metrieken en functies raadplegen als second opinion, maar heel vaak ook naar mijn eigen praktijkervaring merken deze goede behulpzame links aan als spam of toxic. Indien je links wil aangeven in de Disavow Tool, dan is dat echt iets dat je handmatig wil doen, op basis van menselijke beoordeling, niet die van software.
Bewuste manipulatie
Sommige partijen die proberen willens en wetens de Google richtlijnen te overtreden om de zoekresultaten naar hun hand te zetten.
Een zeer bekende case is die van BMW.de uit het verre verleden. Dit was nog in de periode dat zoekmachines veel waarde hechten aan hoe vaak een bepaald zoekwoord voorkomt op een pagina. BMW dacht slim te zijn door het zoekwoord in kwestie honderden malen te herhalen op hun pagina maar dan in de font kleur wit, op een witte achtergrond. Mensen zien dit dus niet, maar zoekmachines wél. Dit is een klassiek voorbeeld van cloaking. En Google heeft dit altijd al gehaat en dit zal nooit okay zijn met de zoekmachine gigant. Zodoende kreeg BMW een tik op de vingers van Google en was een poos lang bijna niet te vinden in de zoekresultaten.
Voorkomen is beter dan genezen
Het is leuk stil te staan bij andermans fouten. Maar hoe voorkom je dit zoveel mogelijk? Ook hier kunnen oplossingen ingedeeld worden in twee kampen.
Incompetentie
Neem niet op de bonnefooi belangrijke beslissingen omtrent techniek en structuur. Zeker niet wanneer er een noindex tag, hreflang tag, of Search Console rapporten zoals verwijdering en URL parameters uitsluiten in het spel zijn. Morrel hier niet mee wanneer je slecht geslapen hebt, of honger hebt. Veel menselijke fouten ontstaan zo. Er is zelfs onderzoek dat aantoont dat je IQ tijdelijk beduidend lager is bij lakende slaap. En laten we wel wezen, SEO is analytisch werk, waarbij elk puntje IQ toch wel gewenst is. Neem belangrijke SEO besluiten en voer ze alleen door wanneer je je uitgerust en scherp voelt. En slaap er een nacht over. SEO is zelden een sprint. Het is eerder een marathon zoals het cliché gaat. Enfin, ik merk vaak dat als ik ergens een nachtje over slaap dat ik de zaken helderder voor me heb de volgende dag. Fouten door slordigheid en incompetentie veel daarvan kunnen voorkomen worden niet door betere SEO kennis, maar door slim met jezelf om te gaan.
Anderzijds, het mooie aan de internet marketing en SEO industrie is dat veel partijen een kosteloze en vrijblijvende audit aanbieden voor nieuwe potentiële klanten, ondergetekende inbegrepen. Nu is hier wel vaak een wachtlijst voor of het is een gestandaardiseerde audit (dus je kunt niet vragen naar het specifieke onderdeel waar je over tobt, het is maar de vraag of zij dit behandelen in het rapport). Maar de meeste SEO professionals, als jij een korte, helder geformuleerde vraag stelt via de mail, zo van “Hey Romano, zou ik deze redirect zo en zo moeten instellen idealiter…?” dan zullen de meeste SEO specialisten daar niet moeilijk over doen en even snel hun licht op de zaak laten schijnen zodat jij ook weer verder kunt zonder je gelijk daarvoor te factureren. Een second opinion van een professional is nooit mis natuurlijk. Maar, als het een complexe situatie is waarbij enige studie nodig is door de SEO specialist, dan kun je dit natuurlijk niet verwachten. Maar voor korte checks, kun je dit best eens proberen.
Overtredingen van de Google richtlijnen
Iedereen is denk ik wel bekend met de gouden regel van het Christendom “behandel een ander zoals jij jezelf behandeld zou zien willen worden” of iets in die strekking. Enfin, voor SEO is er ook een soort van gouden regel. Maak een website in de eerste plaats voor je bezoekers, niet voor zoekmachines.
Wil zeggen, neem het voorbeeld van BMW eerder gegeven, met de witte tekst op de witte achtergrond. Doen zij dit voor bezoekers? Nee natuurlijk niet, dit is puur voor zoekmachine resultaten manipulatie.
Daarbij kun je een ‘gut check’ doen. Voelt dit goed? Je kunt mij niet wijsmaken dat dergelijke aanpassingen maken aan de website goed aanvoelt. Het voelt als fraude, als manipulatie, als ‘cooking the books’, als doping gebruiken.
Je kunt deze situatie ook vergelijken met belasting fraude en de Belastingdienst. Indien je zaken met je administratie en boekhouding doet om belasting te ontwijken (legaal) of ontduiken (illegaal). Er is namelijk ook zeker nuance en grijs gebied. Sommige zaken zijn niet helemaal netjes, maar kunnen nét. Maar, zou je het in je broek doen als een medewerker van de Belastingdienst langskomt voor een controle en haarfijn jouw administratie uitkamt?
Google heeft net zoals de Belastingdienst ook medewerkers in dienst die handmatige checks verrichten. Zou je zo een check met vertrouwen tegemoet zien wanneer zij jouw website en haar linkprofiel minutieus onder de loep nemen? Het is mijns inziens bij het nemen van een beslissing waar je twijfels over hebt een goed idee om dit scenario in je hoofd af te spelen. Je zult dan tot besluiten komen, waardoor je ’s nachts beter slaapt. En zoals ik eerder al toegelicht had, goede slaap is essentieel om stomme slordigheidsfouten te voorkomen.
Hoewel de Google Terms of Service vrij lang is, zijn er een aantal zaken waar het eigenlijk altijd op terugkomt. In een notendop zal ik dit samenvatten.
Links
Er mag hier geen sprake zijn van belangenverstrengeling. Links, dus verwijzingen van derde websites dienen op een natuurlijke wijze verworven te worden. Dus niet door derde partijen te belonen met geld of gratis producten/diensten. Dit mag wel, maar dan dient de link NoFollow gemaakt te worden, en dat schiet er vaak nog wel eens bij in, zelfs bij Google zelf! Google zelf is betrapt dat zij betaalde links ontvangen hebben voor de website van haar browser Chrome. Eerlijk als de zoekmachine gigant is, hebben zij zichzelf hiervoor bestraft overigens, dus ook de zoekmachine gigant ontspringt de dans niet.
Website inhoud
Zorg ervoor dat alle tekst en andere inhoud zichtbaar is voor zowel gebruikers als zoekmachines. Implementeer geen foefjes of inhoud die alleen zoekmachines zien, maar voor bezoekers met het blote oog niet waar te nemen zijn.
Bonus misstap: auteursrecht op afbeeldingen
Strikt genomen is dit geen SEO faal. Meer een legale of algemene webbeheerder fout. Enfin, zeer recent ontving een van mijn klanten een claim van het ANP. Wat wil het geval? In het verre verleden (voordat ik voor ze ging werken) is er een stagiair geweest die heeft bij een op de artikelen op de blog een foto geplaatst, ergens geplukt van het internet vermoedelijk. Maar deze is dus auteursrechtelijk beschermd. En zij zijn op heterdaad betrapt, de organisatie die het ANP voor de opsporing inzet had er screenshots van genomen. Enfin, het gevolg? Een gepeperde rekening/boete/voorstel tot schikking van 400+ Euro.
Dit heeft niet zo heel veel te maken met SEO, maar als SEO specialist kun je wel je klant hierin ondersteunen. Praktisch gezien wil je vragen aan je klant, of jijzelf als website beheerder wil nagaan waar komen eigenlijk alle afbeeldingen vandaan? Na het incident met het ANP heb ik de kosteloze zoekmachine TinEye ingezet om een audit te verrichten voor deze klant. Omdat dit allemaal al lang geleden is dat stagiairs gewerkt hebben aan de site, en men niet meer zeker wist welke afbeeldingen zodoende op de website terecht zijn gekomen welke door de webdesigner, welke zelf, enzovoort.
Enfin, met TinEye, een zoekmachine waar je een afbeelding kan uploaden, en dan gaat de zoekmachine zoeken waar deze zoal voorkomt op het web, kun je dit soort gevallen makkelijk opsporen. Zie je dat de betreffende afbeelding voorkomt in de databases van organisaties zoals Getty, Adobe Stock, Shutterstock of het ANP dus, en de klant heeft hier geen licentie voor, dan wil je deze als de wiedeweerga vervangen.
Voor MKB online marketing campagnes is dit belangrijk. Daar is doorgaans al weinig budget voor handen. Die 400+ Euro had ik veel liever kunnen steken in de SEO campagne of desnoods SEA of andere zaken die positief bijdragen aan de online vindbaarheid van de organisatie in kwestie.
Spijker je SEO kennis constant bij zodat je op de hoogte bent van de best practices. Natuurlijk soms zie je door de bomen het bos niet meer, er is zoveel SEO advies te vinden op het web gratis en betaald. Sommige zijn onzin. Je moet weten waar te kijken. Abonneer je bijv. op goede SEO podcasts zoals Search News You Can Use van Marie Haynes of het Nederlandstalige ‘SEO podcast’ van Rutger Steenbergen en Michiel Brand zodat je wanneer je onderweg bent, je kennis kan bijspijkeren. Bewustzijn en kennis voorkomt veel falen. Je kunt niet genoeg solide SEO kennis hebben.
Soms is het juist goed om een (kleine of makkelijk omkeerbare) fout mee te maken. Dit zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte is van propere SEO. En dit kan daadwerkelijke catastrofes in de toekomst voorkomen.
Laten we dit artikel dan ook afsluiten met een positieve noot door een quote te delen van Robert F. Kennedy, “Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly.”
Dit gastartikel is geschreven door Romano Groenewoud. Hij runt locatie onafhankelijk als digitale nomade zijnde zijn eigen SEO bedrijf onder de alias ‘SEO Geek‘.
Meer weten?
Ontvang geheel vrijblijvend meer informatie over jouw perfecte website pakket.
Zelf Berekenen Vertel mij meer